1. profesor (1983)

2. emerytowany profesor Uniwersytetu Warszawskiego i Université de Poitiers, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Specjalność: historia sztuki średniowiecznej, metodologia historii sztuki

4. Najważniejsze publikacje w języku polskim:

  • Rzeźba nagrobna Wita Stwosza, Warszawa 1957.
  • Nagrobek Henryka II we Wrocławiu i problem śląskiej rzeźby nagrobkowej w drugiej połowie XIV wieku, [w:] Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. Rozprawy Komisji Historii Sztuki, 2: 1960, s. 79-116
  • Patena kaliska,] „Rocznik Historii Sztuki” 3: 1962, s. 158-191.
  • Czara włocławska. Studia nad spuścizną Wschodu w sztuce wczesnego średniowiecza. Poznań 1965.
  • Malarstwo karolińskie i przedromańskie. Warszawa 1973.
  • Elementy metodologii, [w:] Wstęp do historii sztuki. T. I: Przedmiot – metodologia – zawód. Warszawa 1973, s. 213-311.
  • Cykl wielkanocny w Ołtarzu Mariackim Wita Stosza, Rocznik Historii Szuki, 12: 1981,s. 43-83.
  • Programy obrazowe kielichów i paten romańskich, „Rocznik Historii Szuki”, 13: 1981,s. 5-96.
  • Wit Stwosz. Warszawa 1985.
  • Obraz człowieka na nagrobku Kallimacha, [w:] Człowiek w społeczeństwie średniowiecznym. Warszawa 1997, s.213-236.
  • Katedra w Polsce około roku 1000 [w:] Polska na przełomie I i II tysiąclecia. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Poznań 2001, s. 139-196.
  • Maiestas Domini. Zagadnienie początków, [w:] „Portolana. Studia Mediterranea”, vol. 4: Mare inclitum. Oddziaływanie cywilizacji śródziemnomorskiej. Kraków 2009, s.15-57.

5. Najważniejsze publikacje w językach obcych:

  • The Iconography of a Chalice from Trzemeszno, “Journal of the Warburg and Courtauld Institutes”, 34: 1971, s. 40-64.
  • Der Stil des Veit Stoß, „Zeitschrift für Kunstgeschichte“, 41: 1978, s. 93-133
  • Der sog.Kelch des hl. Adalbert – Ein Geschenk an die Kathedrale in Gniezno?, [w:] Byzantinischer Kunstexport. Seine gesellschaftliche und künstlerische Bedeutung für die Länder Mittel- und Osteuropas, Halle-Wittenberg 1978, s. 199-217
  • Die Kunst in den Ländern der polnischen Krone während der zweiten Hälfte des 14. Jahrhunderts, [w:] Die Parler und der Schöne Stil 1350-1400. Resultatband zur Ausstellung des Schnütgen-Museums in der Kunsthalle Köln. Köln 1980, s. 95-116
  • Eine Gruppe romanischer Goldschmiedearbeiten in Polen (Trzemeszno, Czerwińsk), „Jahrbuch der Berliner Museen“, 22: 1980, s. 35-90
  • Il Quattrocento: Norma o varietà della realta storica?, [w:] Italia, Venezia e Polonia tra Medio Evo e l’età moderna. Firenze 1980, s. 297-307
  • L’art mosan et la Pologne à l’époque romane. Problématique des recherches, [w:] Rapports historiques et artistiques entre le pays mosan et la Pologne, du XIe au début du XIIIe siècle. Liège 1981, s. 27-81.
  • La décoration des manuscrits Płock 140 et Gniezno 110. Saint-Laurent de Liège et la Pologne, [w:] Clio et son regard. Mélanges d’histoire de l’art et d’archéologie offerts à Jacques Stiennon, Liège 1982, s. 615-627.
  • Veit Stoß und Polen. Nürnberg 1983
  • L’art des Slaves occidentaux de l’an mil, [w :] Settimane di Studio del Centro Italiano di Studi sull’Alto Medio Evo. XXX : Gli Slavi occidentali e meridionali nellalto medioevo. Spoleto 1983, s. 746-799.
  • Ecclesia, Christianitas, Regnum et Sacerdotium dans l’art des Xe et XIe siècles, [w :] « Cahiers de Civilisation Médiévale. Xe-XIIe siècles », 28: 1985, s. 133-179.
  • Le retable gothique sculpté: entre le dogme et l’univers humain, [w :] Le retable d’Issenheim et la sculpture au nord des Alpes à la fin du moyen âge. Actes du Colloque de Colmar (2-3 novembre 1987), Colmar 1989, s. 12-47.
  • L’intellectuel et l’artiste face à l’oeuvre à l’époque romane, [w :] Le travail au moyen âge. Une approche interdisciplinaire. Actes du Colloque International de Louvain-la-Neuve, 21-23 mai 1987. Louvain-la-Neuve 1990, s. 263-321.
  • La porta della cattedrale di Gniezno, [w :] Le porte di bronzo dall’antichità al secolo XIII. Roma 1990, s. 247- 270.
  • Le trumeau et le linteau de Moissac: un cas de symbolisme médiéval, Cahiers Archéologiques, 40: 1992, s. 51-90.
  • L’arte europea dal VI al IX secolo. Torino 1995.
  • Le décor de la «Vie de Radegonde» de Poitiers, [w :] La Vie de sainte Radegonde par Fortunat. Poitiers, Bibliothèque Municipale, manuscrit 250 (136). Paris 1995, s. 127-237.
  • Figurazioni devozionali, [w :] Enciclopedia dell’arte medievale. T. 6, Roma 1995, s. 177-195.
  • Le titre de «Roi de Gloire» et les images du Christ: Un concept théologique, l’iconographie et les inscriptions, [w :] Épigraphie et iconographie. Actes du Colloque tenu à Poitiers les 5-8 octobre 1995. Poitiers 1996, s. 229-258.
  • Le thème de la Parousie sur les voûtes de l’architecture Plantagenêt, [w :] L’art comme mystagogie. Iconographie du Jugement Dernier et des fins dernières à l’époque gothique. Actes du Colloque de la Fondation Hardt tenu à Genève du 13 au 16 février 1994. Poitiers 1996, s. 105-153.
  • [Współautor Lucien-Jean Bord] L’image de Babylone aux Serpents dans les Beatus. Contribution à l’étude des influences du Proche-Orient antique dans l’art du haut Moyen Age, Paris 2000.
  • La Croix dans le premier art chrétien, Paris 2002.
  • Form und Ikonographie des Kreuzes aus St. Trudpert, [w:] Das Kreuz aus St. Trudpert in Münstertal/Schwarzwald in der Staatlichen Ermitage St. Petersburg. München 2003, s. 87-101.
  • L’iconographie de la patène et du calice du frère Hugo, [w:] Autour de Hugo d’Oignies. Namur 2003, s. 99-131.
  • Maiestas Domini et liturgie, [w:] Cinquante années d’études médiévales. À la confluence de nos disciplines. Actes du Colloque organisé à l’occasion du Cinquantenaire du CESCM. Poitiers, le 1er-4 septembre 2003. Turnhout 2005, s. 309-408.
  • Über die «Grenzen» in der Frühmittelterforschung. Der «Becher» von Włocławek, [w:] Grenzen überwindend. Festschrift für Adam S. Labuda zum 60. Geburtstag. Berlin 2006, s. 181-198
  • Polen und die deutsche Kunstgeschichte. Aus persönlicher Sicht, „Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft“, 62: 2008, s. 183-228.

6. Aktualne prace w trakcie pisania czy druku:

  • La Croix et les griffons. À propos d’un tympan roman de Wiślica, [w:] Ex quadris lapidibus. La pierre et sa mise en oeuvre dans l’art médiéval. Mélanges d’histoire de l’art offerts à Éliane Vergnolle, Red. Yves Gallet, Brepols Turnhout.
  • Wit Stwosz i sztuka XV wieku (w pracy zbiorowej na temat Wita Stosza i Ołtarza Mariackiego)

7. Udział lub kierowanie projektami badawczymi:

  • Członek komitetów redakcyjnych czasopism: Arte Medievale, Rzym; Biuletyn Historii Sztuki, Warszawa; Cahiers de Civilisation Médiévale, Poitiers (honorowy redaktor naczelny); De Kemî à Birît Nâri, Paryż.
  • Członek Rady do Spraw Strategii i Rozwoju przy Dyrektorze Instytutu Archeologii i Etnologii PAN.
  • Członek zespołów badawczych : Groupe de Recherches en Iconographie Médiévale, Université de Lille III ; Unité de Recherches «La Bible et ses Lectures», Angers, Institut de Recherche Fondamentale et Appliquée.

8. Uczniowie (po doktoracie lub habilitacji):

19 wypromowanych doktorów